Laden

Levensbedreigende situatie? Bel altijd 112

Hoe werkt de huisartsenpost?

Bekijk hier het filmpje ‘hoe werkt de huisartsenpost’

Wanneer belt u?

Met uw gezondheidsklachten gaat u vandaag of morgen naar uw eigen huisarts. Bij spoed, als de zorg niet kan wachten tot het volgende spreekuur van uw eigen huisarts, kunt u ’s avonds, ’s nachts en in het weekend de huisartsenpost bellen. Voor iedereen geldt: éérst bellen, daarna zal passende zorg (telefonisch consult, consult op de huisartsenpost, visite, ambulance) worden afgestemd.

U belt, en dan?

Als u belt, krijgt u een triagist aan de telefoon. Belt u voor iemand anders? Zorg s.v.p. dat u bij de patiënt bent. De triagist zorgt dat u zo snel mogelijk de juiste hulp op het juiste moment krijgt.

Afhankelijk van uw situatie:

  • Krijgt u telefonisch medisch advies
  • Krijgt u een afspraak voor een bezoek aan de huisartsenpost bij u in de buurt
  • Komt de huisarts bij u thuis (wanneer vervoer naar de post medisch onverantwoord is)

Welke gegevens wil de triagist van de patiënt weten?

De triagist vraagt naar de volgende gegevens van de patiënt:

  • Naam
  • Geboortedatum
  • Adres
  • Telefoonnummer
  • Naam van huisarts
  • Burger Service Nummer
  • Medicijngebruik
  • Medische geschiedenis
  • Hoogte van eventuele koorts